Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.
När två bolag inom teknikhandelskoncernen Addtech skulle gå samman, fick vi på Hello Studio i uppdrag att skapa bolagets rebranding och varumärkeslansering. De två hydraulikbolagen Stig Wahlström Hydraulik och Tube Control hade båda en lång historik och unik kunskap inom sin nisch. När bolagen nu skulle fortsätta framåt som ett samlat varumärke under namnet WTB Control, skulle erfarenhet, trygghet och kvalitet genomsyra alla delar av identiteten.
Utmaning
Med egna fabriker i Sverige har WTB Control full kontroll över hela kedjan, från idé till färdig komponent. Bland kunderna finns bland andra Volvo Construction Equipment, Väderstad, HIAB och Rototilt. Inför den nya varumärkeslanseringen i samband med fusionen skulle vi på Hello skapa en ny grafisk identitet som tydligt lyfte bolagets unika erbjudande. Vi skulle även bygga en ny hemsida, skriva copy, fotografera och filma, skriva pressreleaser, anordna ett lanseringsevent för all personal samt designa trycksaker.
Lösning
Logotypen för WTB Control är skapad med ett tydligt sans serif-typsnitt som ger ett avskalat, rent och självsäkert uttryck. I logotypen finns även en symbol för hydraulik i form av en tredimensionell droppe, vilket symboliserar olja och samtidigt är en evig form som står för tydliga, trygga flöden. Symbolen presenteras alltid i profilens grå nyanser för att visa på materialen stål och aluminium samt den egna tillverkningen i Sverige.
I färgpaletten arbetar vi mycket med svart och gråskala. Det ger en trygg, kompetent och lite exklusiv känsla, en palett som får ta plats! Som komplement har vi tagit fram en för varumärket unik ton som vi kallar WTB Prime. Den har sitt ursprung i Stig Wahlström Hydrualiks karaktäristiska röda färg, som vi blandat med den blå från TUBE Control. Tillsammans bildar färgerna en blåviolett nyans, som vi vidareutvecklat till den skarpa WTB Prime. Som sekundärfärg på mindre detaljer använder vi en färg som vi kallar Oil Motion. Tillsammans med Steel Gray och Aluminium Gray har vi en komplett färgpalett som tydligt knyter an till bolagets erbjudande.
Inför lanseringen byggde vi upp en helt ny hemsida i WordPress, där den nya tonaliteten och grafiska identiteten fick komma på plats. Vid lanseringen skrev vi även flertalet pressmeddelanden som publicerades i ledande branschtidningar och vi skapade också content till sociala medier. För all personal anordnade vi ett uppskattat lanseringsevent, där vi förankrade den nya varumärkesidentiteten och hade aktiviteter som stärkte vi-känslan inför deras resa framåt som ett samlat bolag.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.