Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.
Grocery Wealth är en inspirerande plattform på webben, fylld med noggrant framtagna recept som visar att hälsosam och god mat inte behöver vara så krångligt.
Att maten påverkar oss både positivt och negativt är de flesta medvetna om och ständigt blir vi påminda om vad vi ska äta med utlovade resultat. Dieter och trender påverkar oss och det är inte alltid enkelt att följa och hålla kvar dem, det är mycket enklare att fortsätta i sina gamla vanor som man oftast halkar tillbaka i. Grocery Wealth vill visa hur du enkelt kan laga mat som är både god och hälsosam genom att lyfta in näringsriktiga komponenter utan att krångla till det. Mat ska vara god och näringsrik och ge din kropp det den behöver för att må bra. Hos Grocery Wealth får du följa med på en matresa i stadens snabba puls och till landet bland hönor och självhushållning. Du får även följa med ut i världen och upptäcka mat från andra platser, och hur den självklara svenska matordningen ställs på ända i Albanien där alla äter tillsammans genom att doppa brödet i den gemensamma grytan. Du får följa med till olika platser, nära och långt borta, och inspireras av den matglädje som de vill förmedla.
Utmaning
Vi fick i uppdrag av Grocery Wealth att skapa en ny grafisk identitet, samt en matblogg, som skulle stärka den känsla och matglädje som de vill förmedla. Den skulle kännas unik och vara inspirerad av rustik och gedigen matlagning, med hundra procent hjärta i varje detalj, för människor mitt i livet.
Lösning
Vi skapade en grafisk identitet som lyfter den robusta, rustika och äkta känsla som Grocery Wealth har i sin matlagning. Därtill finns inspiration av det franska köket och Art deco, vilket främst syns i logotypen och i typsnitten. Stilen Art deco handlar om att framhäva det individuella, dekorativa och exklusiva. Det är en eklektisk stil, där traditionella hantverksmotiv kombineras med maskinålderns bildspråk. Eftersom Grocery Wealth är en matblogg kombineras den dekorativa och geometriska Art deco-stilen med moderna, stilrena och digitala attribut.
Logotypens inramning är karakteristisk för Art deco. Den fungerar som ett dekorativt inslag, inspirerat av stilens formspråk och mönster. På håll kan betraktaren även tolka logotypen som en tallrik med en servett på, där Grocery Wealth såklart är huvudrätten. Logotypens geometriska form gör att den blir lekfull och lättjobbad, vilket möjliggör framtagning av exempelvis mönster eller produkter, där bokstäverna flyter ihop på ett lekfullt men stilrent sätt. Det går även att hitta fina variationer med själva inramningen. Möjligheterna med logotypen är många och anpassningsbara, utan att varumärkets igenkänning går förlorad.
Typsnitten Voltaire och Josefin Slab bildar tillsammans med logotypen en fin enhet och även dessa är inspirerade av Art deco samt 1920/30-talens typografi. Färgpaletten känns naturlig och rustik, men med inslag av varma och mustiga färger för att varumärket inte ska upplevas som kallt. I print kan den gula tonen bytas ut mot guldfoliering. De naturnära tonerna för tankarna till det autentiska franska köket, som förenas med den nordiska kargheten.