j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Vad är grejen med Social Selling?

Det här året har vi på Hello märkt av en starkt ökad efterfrågan på utbildningar i Social Selling. Men hur fungerar det egentligen och varför är det så bra? Vi frågade vår Copywriter och Varumärkesstrateg på Hello, Kristina Berlin, som ofta håller utbildningar i sociala medier och strategisk kommunikation för företag.

– Nu när vi inte kan mötas fysiskt som tidigare så har Social Selling blivit jätteviktigt för att kunna fortsätta arbeta aktivt med sitt nätverk och värna som sina affärsrelationer. Social Selling innebär egentligen inte någon direktförsäljning. Så istället för att kontakta människor via annonser, telefonsamtal eller mail, använder man sig av sociala medier för att hitta och skapa relationer med nya kunder och även stärka sitt varumärke. Det är ett sätt som fungerar väldigt bra idag, säger Kristina och fortsätter:

– Eftersom kontakten inleds genom tvåvägskommunikation och ömsesidigt utbyte av kunskap och erfarenheter, leder det oftast till mer hållbara och trovärdiga relationer. Människor har för länge sedan tröttnat på reklam och vill istället lära känna människor som de kan ha en värdefull relation med. Här finns det enormt stora möjligheter på till exempel LinkedIn.

Vad gör man på en LinkedIn-workshop med dig?

– Vi går igenom hur LinkedIn fungerar generellt, främst när det kommer till beteenden, algoritmer och hur man ska tänka kring content. Vi pratar också om målsättningar, målgrupper och gör upp en game plan tillsammans på plats. Som avslutning ser vi till att optimera den personliga profilen, så att man går därifrån och känner sig inspirerad och fullt redo att köra igång med sin Social Selling!

Hur bra fungerar Social Selling?

– 31% av B2B-säljare säger att Social Selling har hjälpt dem att skapa starkare relationer med sina kunder.

– 90% av de allra bästa säljarna använder redan Social Selling i sin strategi.

– Företag som arbetar aktivt med Social Selling kommer 40% mer sannolikt att nå sina försäljningsmål.

– 39% av B2B-säljare säger att Social Selling har hjälpt dem att minska tiden de spenderar på att hitta nya leads.

– 33% av alla konsumenter föredrar att kontakta varumärken via sociala medier istället för att ringa.

Vill du veta mer om Social Selling?