j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Instagram fyller 10 år!

Den 6 oktober 2010 grundades Instagram av de amerikanska entreprenörerna Kevin Systrom och Mike Kriegers. Den sociala medieplattformen har under dessa år gått från att bara fungera som en enkel fotoapp, till en av världens mest använda sociala kanaler, med 600 miljoner aktiva användare dagligen och över en miljard användare varje månad. I år fyllde appen 10 år, men vad har tio år med instagram betytt för oss?

instagram

Redan år 2012, två år efter att Instagram lanserades, köptes appen av Facebook för 1 miljard amerikanska dollar. Det blev snabbt en av världens mest nedladdade appar och framgången var ett faktum. Sedan dess har Instagram blivit förstahandsvalet för många sociala medie-användare.

Något dessa 10 år har kantats av är nya funktioner. Instagram Stories lanserades år 2016 i ett försök att konkurrera med Snapchat, då dess lansering tog det sociala medieutrymmet med storm. IGTV lanserades år 2018, och nyligen lanserades också Reels, en videodelningsfunktion som är mycket lik TIkTok. Alla dessa funktioner har en sak gemensamt, de har gett användarna nya möjligheter att skapa content, och gjort att varumärken kan marknadsföra sig ännu bättre via appen. Instagrams lanseringar av olika funktioner har också attraherat influencers från Snapchat, YouTube och Tiktok, men har även resulterat i fler användare över lag.

10 år efter lanseringen kan man konstatera att appen har betytt mycket för utvecklingen. Dels gällande tekniken men också för tiden vi lever i. Appen har blivit en plattform där vi inspireras och lär oss nya saker. Numera dokumenteras våra rörelser, varenda milstolpe i livet på instagram. Resor, fester, luncher, allt finns där. Instagram har förändrat sättet för hur vi lever, reser, äter och konsumerar.

 – We have entered the era of ‘the internet reality’ where one can only exist through what one publishes on social networks. I selfie, therefore I am, säger Michael Stora, psykolog och specialist på människors användning av digitala kanaler.

Influencer marketing – som digitala skyltfönster

Instagram har också gett upphov till yrket influencer, och blivit en plats för annonser och sponsrade inlägg. Företag är villiga att betala mycket pengar för att få inflytelserika influencers att visa upp deras produkter på sin plattform. Det har också blivit en perfekt plats för lyxvarumärken och fast-fashion företag att marknadsföra sig på, och de har byggt upp starka och effektiva strategier för det. Användare kan konsumera direkt i appen, utan att behöva stänga ner Instagram. Man skulle kunna säga att företagens instagramsidor fungerar som ett slags digitalt skyltfönster. 

Innehållet på Instagram är inte endast kreativt, den senaste tiden har det även blivit en plats för politiskt innehåll. Det finns ett växande intresse för denna typ av content, en undersökning visar att nästan hälften av alla sociala medieanvändare vill att influencers ska ta upp politiska, sociala och etiska frågor. Även 39 procent sa att influencers har större inflytande om de visar att de har ett socialt samvete.



Vill du veta mer om Instagram eller marknadsföring i sociala medier?