j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Långsiktigt varumärkesbyggande – en vinnande strategi

Svenskarna är tröttare än någonsin på reklam. Det uppger intresseorganisationen Sveriges annonsörer, som varje år utför en undersökning om svenska folkets inställning till reklam. Undersökningen omfattar 2141 personer mellan 18 och 79 år. Mest negativa är man till reklam i tv och play-tjänster, men även på YouTube, Google och i andra söktjänster.

8 av 10 svenskar tycker att reklamen som de dagligen möts av är störande eller irriterande. Även innehållet i reklamen kritiseras, nära hälften av de tillfrågade uppger att mindre än 10 procent av reklamen de tar del av känns relevant. 71 procent uppger också att de är negativt inställda till att få reklam baserad på deras senaste sökningar, det vill säga retargeting, eller återannonsering som det heter på svenska.

Denna utveckling är ett stort hot mot marknadsföringen eftersom hela 63 procent uppger att de är negativt inställda till reklam. En siffra som såg helt annorlunda ut för cirka 10 år sedan, idag är endast en av tio svenskar ganska eller mycket positivt inställda till reklam.

Marknadsföring – en investering, inte en kostnad 

– Hela branschen – annonsörer, medier och digitala plattformar – måste jobba tillsammans för att vända utvecklingen. En annan viktig nyckel är att få företagsledningar att börja se marknadsföring som en investering och inte en kostnad, säger Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl i ett uttalande.

Undersökningen visar även att 70 procent av de tillfrågade skulle betala extra för att få sina tjänster helt reklamfria. Detta kan också förklara varför användningen av adblockers har ökat, drygt en fjärdedel använder idag någon form av adblocker. Detta har i sin tur lett till att företag tvingas använda sig av exempelvis content marketing och native advertising, alltså betald marknadsföring som vid första anblick inte ser ut som reklam, eftersom de annars inte skulle nå fram till hela sin målgrupp.

Tänk långsiktigt

Men vad beror tröttheten på? Många tror att det kan bero på att mycket av reklamen som produceras idag uppmanar till snabba köp, när företagen egentligen borde fokusera på varumärkesbyggande kommunikation för att på så sätt skapa långsiktiga relationer med sina kunder. En annan orsak kan vara att vi inte längre behöver få det förklarat för oss hur bra, snygg eller grym en produkt eller tjänst är. Vi är fullt kapabla till att ta reda på det själva, informationen finns bara en googling bort. Vi vill snarare veta varför just en själv skulle ha nytta eller glädje av produkten. 

Det är dags för branschen att ta ett nytt grepp och tänka om. Varumärkes- och relationsbyggandet måste få ta plats i framtidens marknadsföring, annars kommer tröttheten inte att sluta växa. Våra hjärnor får varje dag utstå ett informationsöverskott som vi helt enkelt inte klarar av. När mycket av informationen dessutom upplevs irrelevant, är det lättare att både bli irriterad och tröttna på den. 

Vi måste helt enkelt se de som lyckats med detta som förebilder. Bland de absolut starkaste svenska varumärkena hittar vi bland andra IKEA, H&M och Volvo som alla tre har byggt sitt varumärke över tid. De har varit konsekventa i sitt budskap och skapat långsiktiga relationer med sina kunder. Något som fler kan och bör bli bättre på idag. 


Vill du veta mer om reklam och varumärkesbyggande kommunikation?