j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Guldägget 2020 – årets gala i digitalt format

I år genomfördes Guldäggsgalan för första gången någonsin i digitalt format. Galan livesändes den 29 maj från Waterfront Congress Centre i Stockholm, för att kora föregående års bästa, mest nyskapande och smartaste kommunikation.

Guldägget är Sveriges största och äldsta kommunikationstävling, där de mest kreativa och nyskapande kommunikationslösningarna hyllas. Tävlingen startade år 1960 och är årets höjdpunkt i kommunikationsbranschen. Syftet är att öka den kreativa standarden och föra svensk kommunikation framåt.

Den första prisutdelningen skedde år 1961, då sammanlagt 17 ägg delades ut. En av pristagarna var då illustratören Jane Bark, vars annons för Konsum gjorde henne till ensam kvinna bland vinnarna i en mansdominerad reklamvärld.

I år beslutade sig arrangören för att byta format och livesända galan digitalt den 29 maj. Alla som ville var välkomna att delta på distans utan kostnad. Under galan delades guldägg ut i kategorierna aktivering, annonsering, audio, digitalt, förpackningsdesign, hantverk, identitetsdesign, innovation, integrerat, filmer, PR och utomhus. Även specialpriser i guldskrift, guldblick, platinaägget, kycklingstipendiet och titanpriset delades ut.

I år utmärkte sig reklambyrån Åkestam Holst bland pristagarna med bidraget A Hard Pill To Swallow för Apoteket Hjärtat. Byrån Open Studio vann två guldägg och på tredje plats, bland dem som tog hem flest priser, hamnade Forsman & Bodenfors med ett guldägg och tre silverägg.

Har du någon fråga om kommunikation?