j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Därför borde alla företag ha en animerad logotyp

I vår digitala samtid blir vi konstant överösta av information och intryck. Det blir allt svårare för företag att särskilja sig från konkurrenterna och skapa ett intryck som målgrupperna vill lägga på minnet. Men det finns ett sätt som är riktigt effektivt för att sticka ut – och det är rörelse! Animerade logotyper är en trend som har varit på uppgång under flera år, och som fortfarande är på stark frammarsch.

En rörlig logotyp drar till sig mer uppmärksamhet och kan förmedla ett varumärkes personlighet, värderingar och budskap på ett mer effektivt sätt än sin statiska motsvarighet. Det är för att våra hjärnor helt enkelt är programmerade att lägga märke till saker i rörelse. Det var inte allt för länge sedan som just detta var en nödvändig överlevnadsinstinkt.

En nyutkommen studie från Intel har visat att rörlig media väcker vår uppmärksamhet i 400 procent större utsträckning, jämfört med statisk grafik och text. Undersökningar har också visat att vi tar till oss information mycket mer effektivt om den presenteras för oss i rörlig form. Mottagaren kan hålla kvar så mycket som 95 procent av informationen i en film, jämfört med 10 procent i text.

Alla människor är dessutom nyfikna varelser, vi vill veta vad som händer sen. Neurovetenskap har visat att våra hjärnor reagerar positivt på saker som är nya och originella, och eftersom en animerad varumärkesidentitet fortfarande är en relativt ny företeelse kan en animerad logotyp bidra till att kunden lägger märke till och minns ett varumärke. Detta är otroligt viktigt eftersom kundens förmåga att känna igen och minnas ett varumärke påverkar dennes köpbeslut.

Stärk varumärkesidentiteten med storytelling

Idag blir det allt mer viktigt för företag att skapa en personlig relation och en positiv känsla hos kunden. Storytelling är ett grundläggande redskap för att skapa en varumärkesidentitet med personlighet och känsla. Till exempel är 55 procent av konsumenter mer benägna att köpa ett varumärke om de gillar varumärkets tonalitet och budskap. Likaså är det första intrycket viktigt, då vi bildar oss en uppfattning av ett varumärke eller produkt på bara några få sekunder.

En animerad logotyp kan snabbt och tydligt förmedla ett varumärkes personlighet, budskap och till och med ge information om verksamheten – på väldigt kort tid. Det bidrar i sin tur till att skapa intresse och kundlojalitet, något som en statisk logotyp inte kan på samma sätt.

Boosta marknadsföringen

En animerad logotyp kan också vara ett kraftfullt marknadsföringsredskap. På sociala medier har rörligt innehåll högre engagemang och 48 procent fler visningar. Animerade element i mailutskick kan öka länkklick med upp till 300 procent! 

Rörligt innehåll på förstasidan på en webbsida har visat sig kunna öka konverteringen med så mycket som 80 procent, och animerad video är 12 gånger troligare att bli sedd än en text att bli läst. Vem skulle inte föredra en kort och effektiv explainer-video framför en lång text med samma information?

En animerad logotyp kan också förbättra din SEO. Eftersom vi föredrar att titta på animationer och videos, prioriterar Googles algoritmer sidor med sådant innehåll. Detta är på grund av vår inbyggda nyfikenhet, som gör att vi tenderar att stanna kvar längre på en webbsida för att titta på rörligt innehåll.

Vill du veta mer om rörliga logotyper?