j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Extended Reality – årets snabbast växande trend?

Augmented Reality, Virtual Reality och Mixed Reality är områden som de flesta antagligen hört talas om en hel del under de senaste åren. Nu har dessa begrepp fått ett nytt paraplynamn – Extended Reality (XR) – och är hetare än någonsin.

Enligt Visual Capitalist förväntas XR växa till en marknadsstorlek på mer än 209 miljarder dollar under de kommande fyra åren. Det är en ökning med hela 800 procent sedan år 2018 och kommer högst troligt att bli årets snabbast växande trend.

Med XR kan du tänja på gränsen mellan den virtuella och fysiska dimensionen på ett innovativt och oerhört realistiskt sätt. Fler och fler företag och stora varumärken börjar förstå de enorma möjligheter som finns med tekniken, och interaktionen med användaren förbättras konstant.

Pokémon Go med över en miljard nedladdningar och L’Oréals Makeup Genius med miljontals nedladdningar, är lyckade exempel som gett människor över hela världen mersmak för just förstärkta upplevelser och verkligheter. Vi kan se hur det pågår ett skifte från de traditionella sociala medie-kanalerna till alltmer underhållning och gamification som social interaktion, vilket gör XR till ett vinnande koncept för varumärken.

Hur XR revolutionerar branscher över hela världen

Utbildning. XR kan användas för att utbilda anställda eller studenter att utföra sina arbetsuppgifter i en trygg och säker miljö. Exempelvis kan läkarstudenter utföra eller uppleva kirurgiska ingrepp utan att behöva riskera patientens hälsa.

Detaljhandeln. AR och VR används alltmer för att få kunder och klienter att se och uppleva fastigheter, inredning, prova virtuella kläder eller annat. Med XR-teknik blir konsumtion av varor mer personlig och skräddarsydd än någonsin tidigare.

Underhållning. Hur konsumenter upplever underhållning förändras snabbt med den nya tekniken. Här är videospelbranschen ett bra exempel. Försäljningen av VR-videospel förväntas nå hela 22,9 miljarder dollar i år, enligt Statista. Musikbranschen med konserter och festivaler är också områden som tar till XR-teknik alltmer för att stärka publikens upplevelse.

Nyfiken på att veta mer om årets digitala trender?