j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

“Anti-Anxiety Blue” – Color of the Year från Pantone

I över 20 år har Pantone utsett en ny kulör för varje år. Tidigare år har det bland annat varit Ultraviolet, en stark violett nyans, och Living Coral, en poppig korallfärg.  I år har det blivit dags för en mer klassisk och lugnare färg med namnet ”Classic Blue”.

Motpol till digitaliseringen

Man brukar ju säga att kärt barn har många namn, och det gäller även för årets färg: Classic Blue för några, Pantone 19-4052 för de nördiga eller varför inte “Anti-Anxiety Blue”? Som en himmel i skymning ska de lugnande egenskaperna i den blå färgen uppfylla vår önskan om en pålitlig och stabil grund när vi nu kliver in i en ny era. Den beskrivs bland annat som en motpol till vår digitala samtid, en genuin färg som upplevs som vilsam och inger lugn och ro. Pantone vet helt enkelt vad vi behöver mitt i all stress.

För alla sinnen

Nytt för i år är att Pantone tar årets kulör till fler dimensioner, för att fler ska kunna ta del av årets färg. I samarbete med flera företag inom olika branscher har Pantone skapat upplevelser av Classic Blue för alla våra sinnen – inte bara ögat.

Den officiella doften beskrivs som känslan där hav och himmel möts, smaken av blommiga viner, känslan när vi tar på den är sammetslen och ljudet är intensiv nostalgi.

Bland annat har de tagit fram ett doftljus där kulören kommer till liv. Ljuset har bland annat toppnoter av hav, som kombineras med doften av näckrosor och tång.