j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Nytt decennium, nya trender!

Det nya decenniet är mindre än en månad bort. Därför har vi spanat lite extra på några av det gångna årets trender inom grafisk design, som även kommer stå kvar under år 2020. Vi har även kikat på helt nya trender som är på väg upp och som vi anar kommer blomma ut framöver!

Brandade mönster & illustrationer

För att sticka ut ur bruset med sin identitet år 2020 räcker det inte att enbart satsa på en stark logotyp. Här ser vi att allt fler vågar ta ut svängarna, och kanske inte alltid sätta logotypen som den viktigaste delen av varumärket. Utan istället satsar man på mönster, ikoner och andra illustrationer som stärker varumärkeskännedomen.

Rörlig identitetsdesign

Animeringar av logotyper har varit ett stort fokus under de senaste åren. Netflix, SVT, Storytel. Listan kan göras lång av animerade logotyper för streamingtjänster av olika slag. Men under år 2020 tror vi att företag i andra branscher också kommer att integrera animation i logotypen. Rörligt fortsätter att öka! 

Något som vi inte sett lika mycket, men som vi tror kommer blomstra under nästa år, är animering av hela den grafiska identiteten – och inte enbart logotypen. Animerade mönster och animationer i varumärkets manér till sociala medier och hemsida hjälper till att väcka nyfikenhet och sticka ut. Rörliga grafiska element blir en del av identitetsdesignen helt enkelt.

Dämpade färgpaletter & retroanda

Som en kontrast till starka och intensiva färger har vi sett allt fler designers och varumärken gå mot de lite dovare och dämpade retrofärgerna hämtade från 60- och 70-talet. Fördelen med att använda sig av lite mer dämpade färger är att färgskalan blir mjukare, samtidigt som du behåller en viss del livlighet.

Gradient

Under flera år har vi pratat om gradient i design, och vi tror att denna trend är här för att stanna några år till. Det kan appliceras på komplexa illustrationer, användas som färgfilter på bilder eller inkluderas i en enklare design, exempelvis i logotyper för att addera struktur och djup. Kombinera gärna gradient i livfulla färger med lite råare textur, så är du helt rätt år 2020.

Blandat mönster skapar stark identitet. Bildkälla
Animerad logotyp. Bildkälla
Retro med dämpad färgpalett. Bildkälla
Animerat mönster. Bildkälla

Isometriska illustrationer

Isometrisk design är en metod där man skapar ett tredimensionellt objekt i 2D. Denna trend har florerat i några år nu, men kommer att fortsätta in i år 2020 och förmodligen längre än så. Det är ett bra sätt att ge ikoner liv genom att addera djup. En extra dimension till ikonerna gör dem inte bara visuellt tilltalande, utan också lättare för användaren att förstå. Hela illustrationer ser vi användas främst i UI-design, exempelvis på landningssidor.

Mikro-interaktioner

Som vi nämnde tidigare är rörlig identitetsdesign en stor trend, och den är också stark inom UI-design. Det rörliga ger kraft åt illustrationen och förblir i användarens minne.

Mikro-interaktioner peakade under förra året, men det är en trend som är värd att ha i åtanke även nästa år. Att använda sig av små detaljer som mikro-interaktioner är något som kan lyfta en ordinär hemsida till något utöver det vanliga. Det gör det enklare för användaren att interagera med hemsidan och leder användarens uppmärksamhet dit du vill.

Isometrisk design. Bildkälla

Mikro-intreraktion på hemsida. Bildlänk

Vill du veta mer om hur just ni kan ligga i framkant år 2020?