j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Hello! Let’s get social.

I dagens snabbt föränderliga digitala medielandskap blir människor överösta med intryck från alla möjliga håll. Majoriteten är oerhört trötta på reklam, och söker istället upp innehåll som känns genuint, berör, inspirerar eller som ger ett direkt värde. Men hur ska man tänka som företag för att lyckas nå målgrupperna i sociala medier? I det här inlägget ger vi dig några av våra bästa tips. Håll till godo!

Skillnaden mellan texter i sociala medier och texter i tryckt format, såsom böcker, tidskrifter eller broschyrer, handlar framför allt om tiden du har på dig att lyckas fånga ett intresse hos mottagaren. När någon läser något i tryckt format så har personen själv tagit upp materialet och börjat bläddra. Den har alltså aktivt fattat beslut om att läsa och ta del av innehållet. När det däremot dyker upp information i någons sociala medie-flöde, är det inget som personen aktivt sökt upp. Och med dagens överflöd av intryck, så är vi snabbare än någonsin på att scrolla eller svajpa bort information som inte ger oss värde. Det innebär att du som avsändare inte har mer än 1,7 sekunder på dig att väcka ett intresse om mottagaren kollar via sin mobil. Låter det som en utmaning? Det är det! Men det finns knep för att lyckas.

Tips för att väcka intresse på 1,7 sekunder

Bildmaterialet är viktigare än någonsin. Se till att bilden sammanfattar det du vill säga på ett bra sätt, och att den är av bra kvalitet. Generellt så drar bilder som föreställer människor blickarna till sig.

Rörlig bild ökar. Då det är ett sådant informationsöverskott idag, så är det viktigare och viktigare att ha bildmaterial som sticker ut. Där är rörlig bild bra, då det ofta väcker en nyfikenhet. Animeringar är ett oerhört bra sätt att förklara mycket på kort tid.

Du ska inte ”lägga upp” något innehåll. Tänk istället publicering! Allt du publicerar i dina digitala kanaler är reklam, vilket gör att ett inlägg utan syfte eller eftertanke snarare drar ner intrycket av ditt varumärke. 

Kom till saken direkt. I mobilen är användarna väldigt otåliga, vilket gör att du bör undvika långa inledningar och utsvävningar. Redan i första meningen måste du beskriva vad du ger för värde till mottagaren. Skriv alltså tydligt, koncist och kortfattat.

Tänk ur målgruppens perspektiv. Fundera på vilka kunskaper, värderingar och utmaningar dina målgrupper har – och svara på hur du kan bemöta dessa utmaningar på ett genuint sätt. Bjud på så mycket relevant kunskap och inspiration du bara kan. Ge värde!

Undvik svåra begrepp, slangord och jargong. På så vis ser du till att ditt innehåll är inkluderande och lätt att ta till sig!

Våga ha en informell tonalitet. Fundera på vilken känsla du vill att målgrupperna ska få av ditt företag, vad vill du förmedla? Var genuin, ärlig och visa att du är en människa. Ingen vill interagera med ett anonymt företag.

Visa upp ditt företags värderingar. Om du konkret kan visa upp hur ni arbetar med att leva efter era värderingar, så upplevs ni som mer trovärdiga hos målgrupperna.

Var tillgänglig! Det ska kännas enkelt och självklart att ta kontakt med dig och ditt företag. Visa att du är tillmötesgående genom att vara snabb på att svara på kommentarer eller frågor.

Har du någon fråga om sociala medier? Hör av dig till vår varumärkesstrateg Kristina!