j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Begreppen som hjälper dig att kommunicera rätt!

En grafisk identitet ska spegla företagets verksamhet och värderingar på ett bra sätt. Men vad innebär det egentligen? Vad innehåller en grafisk profil, och hur skapas den? Vi reder ut de vanligaste begreppen inom kommunikationsbranschen, och ger en inblick i hur vi på Hello Studio jobbar med att skapa varumärkesidentiteter.

Workshop

En workshop innebär att alla mötesdeltagare tillsammans går igenom:
– Målgrupper. Vilka är företagets kunder, vilka är det vi vill tilltala?
– Målsättningar. Vilka är våra mål och hur ska vi ta oss dit?
– Positionering på marknaden. Vilka är våra konkurrenter, och hur särskiljer vi oss gentemot dem? Vilken plats ska vi ta?
– Kanalval. Vart befinner sig vår målgrupp? Hur ska vi synas? Hur ska vi jobba med print respektive digitala kanaler?
– Tonalitet. Hur ska vi kommunicera för att få våra målgruppers uppmärksamhet?

Workshopen kan genomföras på en mängd olika sätt. Det viktiga är att komma fram till kärnan av företagets identitet och dess visioner! Du kan läsa mer om hur en workshop går till här.

Kommunikationsplan

Efter workshopen så sammanställs alla insikter som vi tillsammans kommit fram till. Vi fortsätter även med att bland annat göra en bredare marknadsanalys samt formulera budskap och tonalitet. Av allt det här skapar vi sedan en unik kommunikationsplan för företaget. Det är ett levande strategiskt dokument, där allt som rör företagets kommunikation finns samlat på en och samma plats.

Koncept

För att göra ett budskap mer intressant och för att lyckas nå ut på rätt sätt så sätter vi ett koncept, vilket är en övergripande idé som gör att kommunikationen känns sammanhängande.

färgpalett

Logotyp

En logotyp är en grafisk symbol som används inom marknadsföring genom att den underlättar omedelbar visuell igenkänning. Logotypen skapas baserat på företagets målgrupp och positionering på marknaden. Det finns många faktorer som är bra att tänka på när man skapar en logotyp, exempelvis var logotypen mest ska användas, och hur ska den appliceras. En bra logotyp behöver vara skalbar, kunna användas i både tryck och digitalt format, och även stå sig genom tiden. Den ska inte designas utifrån dagens trender, utan vara baserad på strategiska insikter om verksamheten, marknaden och målgruppen.

Färgpalett

För att underlätta den visuella igenkänningen ytterligare så tas en palett fram. Det innebär att man bestämmer vilka specifika färger som ska användas och förknippas med just detta företag. Vilka färger man väljer baseras på vad man kommit fram till i kommunikationsplanen. Hur ser konkurrenterna ut? Vilka färger får oss att särskilja oss? Vilka färger talar till vår målgrupp och förmedlar rätt känsla?

Typsnitt

Typsnitt avser siffror och tecken med ett karakteristiskt och genomgående utseende, och ett gemensamt namn, till exempel Raleway. Genom att konsekvent använda sig av ett specifikt typsnitt för ett företag ökar vi igenkänningen och ser till att förmedla rätt känsla till mottagaren/ målgruppen. Bokstävernas utseende har en stor roll när det kommer till att ge företaget dess personlighet.

Copywriting

Copywriting handlar om att kunna kommunicera på ett träffsäkert sätt i skrift. Det handlar inte bara om att företaget ska se korrekt ut i skrift, utan också om att lyckas förmedla ett underliggande budskap om dess värderingar. Tillsammans bildar de här delarna en unik tonalitet, som speglar företaget på ett sätt som är i linje med strategin. Vad är det första budskapet som ska nå målgruppen? Vilken information ska finnas, och vilket intryck ska vi ge, på hemsidan, i sociala medier eller i pressmeddelanden? I vilken kanal ska vi betona vad för att lyckas sticka ut och få uppmärksamhet av rätt personer?

Trycksaker

Visitkort, broschyrer, mässmaterial, tidningsannonser eller utomhusannonsering. Trycksaker är ett bra sätt att visa upp ditt företag i en fysisk miljö. Vilka kanaler som passar din målgrupp bäst fastställer vi först i en kommunikationsstrategi.

Hemsida / Digitalt

I dagens digitala värld är det bra att ta plats även här. Se till att använda ditt företags logotyp, färger, typsnitt och få fram ditt budskap så fort som möjligt på din hemsida. Besökaren ska direkt få en känsla och uppfattning av vad du har att erbjuda, och känna att de har hamnat på rätt plats. Här är några begrepp som kan vara bra att ha koll på:

– SEO. Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en hemsida att hamna så högt upp på listan som möjligt när någon använder en sökmotor, exempelvis Google. (Du lan läsa mer om det här)

– WordPress. En programvara som gör det lätt att hantera och bygga kvalitativa hemsidor. WordPress är idag ett av de mest använda publiceringssystemen.

– Responsiv. En responsiv hemsida anpassar sin layout efter vilken skärmstorlek användaren har. Idag är det “mobile first” som gäller, så att ha en responisv hemsida är viktigare än någonsin!

-UX. User experience betyder användarupplevelse. UX-design handlar kort och gott om designarbete som förbättrar användarnas upplevelse av en tjänst eller produkt, och är en oerhört viktig aspekt att ta hänsyn till.

Undrar du något kring dessa begrepp eller vill veta mer?