j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Hello Elin!

Elin är Design Director på Hello Studio. Trots att hon är uppväxt i Ålands Skärgård bland båtar och salta havsvindar, trivs hon bäst på höga höjder och undviker gärna djupa hav. Utöver en examen som grafisk designer, har hon även utbildat sig inom konst och snickeri. På en middagsbjudning skulle hon med största sannolikhet servera en fantastiskt god pastarätt till sina gäster (Som hennes sambo tillagat, medan hon lagt halva dagen på själva dukningen).

Elin Eriksson

Elin, varför behöver företag ha en grafisk profil?

”Den grafiska profilen, som tas fram på ett strategiskt sätt för att lyfta varumärket, är grunden för all visuell kommunikation. Det är oerhört viktigt att det blir rätt från början, eftersom den grafiska profilen representerar alla de produkter och tjänster som företaget erbjuder, och den behövs för att nå ut till rätt målgrupper. I dagens digitala medielandskap är det visuella kanske viktigare än någonsin, och det gäller att ha ett riktigt träffsäkert budskap för att lyckas sticka ut i bruset.

Men hur viktigt är det egentligen med paketeringen?

”Vissa tror att det räcker med en bra idé eller en grym produkt för att lyckas, men idag är det tyvärr långt ifrån sanningen. Du måste kunna paketera ditt erbjudande på rätt sätt för att väcka intresse. En bra förpackning speglar innehållet, framhäver det viktiga och skapar attraktion. Varumärkesdesign handlar inte heller om att det måste vara snyggt eller trendigt, det handlar om att hitta företagets personlighet och sen skapa något visuellt av det, för att attrahera rätt människor och kommunicera rätt budskap. Bra design står sig genom tiden, och att investera i design redan i början är alltid en bra idé! Att förhasta sig i den här processen kostar i slutändan oftast mer pengar än att låta grunden bli rätt från början.”