j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Våra bästa SEO-tips!

Du har säkert hört att det är viktigt att tänka på ditt företags sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas. Men vad betyder egentligen SEO och vad behöver du tänka på?

Våra bästa SEO-tips

Sökmotoroptimering är en typ av digital marknadsföring som används för att ge företag ökad synlighet i sökmotorers organiska resultat, som inte är betalda annonser. Till SEO hör både de tekniska och kreativa komponenterna som behövs för att förbättra placeringar, öka medvetenhet samt driva trafik i sökmotorer. Vilken placering din webbplats får i Google och andra sökmotorer beror på många olika faktorer. Här nedan förklarar vi några av de viktigaste.

Nyckelord

För att uppnå bäst resultat i sökoptimeringen är det viktigt att placera nyckelorden i de första 100 orden på de olika sidorna. Alla nyckelord ska vara relevanta för att det inte ska leda till försämrad användarupplevelse, och på så sätt försämra rankingen hos sökmotorerna. Fokusera på att skriva informationsrika och unika texter, som beskriver företagets verksamhet – och som innehåller dina nyckelord. Tänk på att även använda nyckelord i din title-tagg, alltså webbplatsens titel som beskriver för besökare och sökmotorer vad din sida handlar om.

Content

Att använda film från YouTube på din webbplats kan förbättra din rankning i sökresultaten. Om webbplatsen innehåller film så är det även bevisat att besökarna stannar kvar längre. Google har dessutom film som en ranking-algoritm, för att film förbättrar kvaliteten och innehållet på sidan. Satsa också på dina sociala medier! Sökmotorer såsom som Google använder så kallade ”social signals” från sociala kanaler för att bestämma vilken position din webbplats får. Ju fler följare, kommentarer och delningar du får på sociala medier – desto bättre placering får din webbplats.

Länkar

Strukturen av din webbplats URL och dess undersidor är viktig. Google och andra sökmotorer använder dina interna länkar för att ta reda på vilka sidor som är de viktigaste. Antalet länkar till en viss sida på din webbplats indikerar på hur viktig du tycker att den sidan är i jämförelse med de andra sidorna. Om du till exempel tycker att din produktsida är viktigast, se till att länka till den sidan från andra sidor på din webbplats.

Och slutligen

Se till att du har ett SSL-certifikat. Om din webbplats inte har detta så visas den som osäker för användaren, vilket även försämrar sökoptimeringen. Se också till att du inte har för lång laddningstid för din webbplats. Vanliga orsaker till långa laddningstider är exempelvis dåliga webbservrar hos webbhotellet, för stora bilder eller för många omdirigeringar till andra sidor.

Har du några frågor eller funderingar kring SEO? Hör av dig till oss!