j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Google Analytics – Ett värdefullt statistikverktyg

Att finnas och synas på internet är nödvändigt för både små och stora företag. Ett företags webbplats är ansiktet utåt och ska fungera som en länk mellan besökarna och företaget – oavsett vad syftet med webbplatsen är. Men hur vet vi att webbplatsen fyller sin funktion? Och hur vet vi att vi når rätt målgrupp? Det kan vi ta reda på med hjälp av Google Analytics.

Google Analytics Logo

Google Analytics är ett statistikverktyg som Google erbjuder kostnadsfritt för alla som driver en webbplats, blogg, app eller motsvarande. Här registreras data kring användarens beteende på ett och samma ställe, där du sedan kan analysera, jämföra och titta på statistik. Tack vare Google Analytics kan du på ett enkelt sätt ta reda på hur din webbplats faktiskt fungerar och presterar.

Så hur funkar det?

Du kan till exempel se hur många besökare din webbplats har och hur länge de stannar, hur de interagerar med webbplatsen, vilka källor som genererar flest besök och oändligt mycket mer. Den insamlade datan kan användas till att designa och utveckla webbplatsen, baserat på besökarnas beteende på sidan. Detta för att skapa en optimal upplevelse med utgångspunkt från dina besökares behov och önskemål. Om vi till exempel ser att de flesta besöken görs via mobiltelefon, så är förmodligen mobile-first att prioritera – alltså att webbplatsen i första hand designas utifrån användbarheten för en mobiltelefon. Eller visar statistiken att många av besökarna är från ett engelsktalande land? Då kan det vara läge att fundera på om en hemsida ska finnas både på svenska och engelska. Dessa mätningar kan låta fundamentala, men de är centrala delar för att hålla din webbplats dynamisk och för att skapa en optimal upplevelse för dina besökare – för att på så vis öka affärsnyttan.

Behöver du hjälp med att implementera Google Analytics? Hör av dig till oss!