j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Search

Hello Kristina!

Kristina är Varumärkesstrateg/ Copywriter på Hello Studio. Förutom att hon är statsvetare, är hon också utbildad inredare och ett proffs på att skapa genomtänkta fysiska miljöer med dekorativa detaljer. Som lyckligast blir hon av att dansa hiphop eller av att se en fransk film, med hjärta och en del smärta.

Kristina Berlin

Kristina, varför är det viktigt för företag att ha en kommunikationsplan?

”En kommunikationsplan fungerar som en grund för själva varumärket, som alla kommande kommunikationsinsatser ska utgå ifrån. Den svarar på frågor om vilka vi är som företag och vilken story vi ska berätta till de vi kommunicerar med. Det är ett måste för att lyckas hålla en enhetlig profil och samtidigt särskilja sig från konkurrenterna. I kommunikationsplanen sätter vi tydliga målsättningar, gör en analys av varumärkets positionering på marknaden och lär känna målgrupperna. Vi skapar också en tonalitetsguide och en aktivitetsplan, som gör det lätt att få igång kommunikationsarbetet i praktiken.”

Vad ska man tänka på när man skriver text till sociala medier?

“Tänk alltid ur målgruppens perspektiv! Du har bara någon enstaka sekund på dig att fånga ett intresse hos mottagaren, så redan i den första meningen måste du försöka skapa en nyfikenhet samt visa att du kommer dela med dig av relevant innehåll. Vad har du för syfte med det du publicerar? Välj bildmaterial som sammanfattar det du vill säga på ett bra sätt. Kolla in vad konkurrenterna gör, men se till att tänka nytt! Generellt är det bra att skriva korta, koncisa meningar – och samtidigt våga vara lite informell utan att för den delen bli otydlig.”